JP Väisänen on ihan homona erimieltä valtaapitävien heteromiesten kanssa

Helsinki-brändäys irti taiteilijoiden tuista

Helsingin kaupungin kulttuuri- ja kirjastolautakunta päätti viime kokouksessaan (8.12.), että  kansainvälisissä matka-avustuksissa huomioidaan erityispainotuksena (25 000 €) helsinkiläistaiteilijat jotka esiintyvät Helsingin kaupungin järjestämässä tilaisuudessa Pekingissä. Vastustin esitystä.

Kaupungin matkailunedistäminen ja bisnessuhteet on pidettävä erillään lähes olemattomista  esittävän taiteen ammattilaisille ja ryhmille tarkoitetuista kansainvälisistä avustuksista (95 000 v 2015). Matka-avustuksia ei saa käyttää kaupungin myynnin ja markkinoinnin tukemiseen. Brändäykseen on olemassa omat markkinarahansa mm Project Brand New Helsinki.

Sen sijaan, että taiteilijat, jotka sopivat kaupungin ulkoiseen kuvaan ja Pekingin Helsinki-stagelle voisivat ohittaa matka-avustusjonossa muut taiteilijat ja ryhmät tulisi avustuksia kehittää kokonaan toiseen suuntaan.

Helsingin kulttuuristrategiassa korostetaan kaupungin monikulttuurista luonnetta. Kansainvälisissä matka-avustuksissa olisi entistä enemmän huomioitava maahanmuuttajataiteilijoiden Helsinkiä laajemmat toimintaympäristöt. Tukemalla taiteilijoista itsestään lähtöisin olevia kansainvälisiä aloitteita edistäisimme luonnollista kansainvälistymistä sen sijaan että käyttäisimme kulttuurin alibudjetoidut määrärahat edistämään poliittisen eliitin bisnestarpeita.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Bambu Hellstedt

Totta on, että kun kotimainen, meillä merkittäväksi katsottava virallinen toimija järjestää näyttelyn ulkomaille, näyttely saa lähes varmasti rahoitusta kustannuksiin. Taiteilija lähtöisyys on tässä kontektistissa suuri, turhaan mitätöity ja vähätelty voimavara, kuten Väisäsen puoltamat taiteilijalähtöiset projektit. Ei ole ensimmäinen kerta taiteessa kun merkittävät aloitteet sekä suuntaukset todella lähtevät ruohonjuuritasolta, taiteilijakunnan sisältä. Miksi epäillä taiteijijan asiantuntemusta taiteesta ja suosia virkamiestä, joka kenties ei koskaan ole toiminut alalla virastonsa ulkopuolella?
Taiteen asiantuntemusta ei pidä pääsääntöisesti ulkoistaa taiteilijakunnasta Siinä mennään auttamatta metsään ja omalla tavallaan vain suositaan virastojen hyvä veli veljeskuntaa. Vähättälemättä tai tyystin mitätöimättä myöskään virastojen monia paneutuneita asiantuntijoita.
Itse olen tällä hetkellä ehkä yksi kaikkein eniten kutsuja Aasiaan saaneista suomalaisista taiteilijoista, enkä juurikaan saa minkäänlaisia avustuksia esim. näyttelymatkoihin kutsuttuihin kohteisiin, ilmeisesti koska järjestäjä ei ole suomalainen virallinen taho. Onko siis myös Aasialainen merkittävä järjestävä taho jotenkin vähempiarvoiseksi katsottava kuin suomalainen vastaava taho? Minusta ei voi näinkään arvottaa. Suomi ei tosiaakaan eikä Länsimaat yleensäkään ole maailman ainoita taidetta arvostavia kulttuurimaita. Pidän joka tapauksessa kunnia-asianani edustaa Suomea kutsuttuna esim Aasiassa, vaikka kotimaiset kulttuuria rahoittavat tahot eivät sen arvoa näe.

Toimituksen poiminnat